Briller

Brillestylist

Mange synes det er vanskelig å velge nye briller. Det har teamet hos Bekkestua Optikk gjort noe med. Vi har lansert de den kostnadsfrie tjenesten «Brillestylist» der du kan booke deg inn på en personlig time hos en erfaren kundeveileder. Mange synes det er vanskelig å velge nye briller. 

 

“ Vi hjelper deg å finne den perfekte brille! ”

– For 20 år siden var brillemoten veldig begrenset, og det var små variasjoner fra merke til merke. I dag har vi en hel verden å velge mellom. Det bidrar til at kunden kan føle seg usikker på hvilken brille som passer best til dem – men samtidig gjør det faget vårt utrolig interessant, sier Cathrine Bendixen, butikksjef i Bekkestua Optikk. 

 

Hun har jobbet i denne frittstående optikerforretningen i over 20 år, og har mange faste kunder. Noen titter innom bare for å si hei, høre hvordan det går. Andre vet nøyaktig hva slags brillestil de vil ha når de kommer inn døren. Men de aller fleste setter pris på faglig veiledning, og teamet på Bekkestua Optikk vet nøyaktig hvor viktig det er å imøtekomme hver enkelt kundes ønsker og behov. De er kjent for sin personlige tilnærming til kundeservice. 

Med andre ord – briller kan bidra til å fremheve personlighetstrekk, samtidig som de kan si noe om hvordan en person ønsker å fremstå. Butikksjefen forteller at de fleste likevel ikke er så opptatt av trender og siste mote som av kvalitet, farge og selvsagt – pris. Hennes jobb er å veilede. Å lytte til kunden er noe av det viktigste hun gjør i sin arbeidshverdag. 

– En forsiktig person som overkjøres av en ivrig selger vil ikke få en god opplevelse. Jeg foretrekker å føle meg frem i harmoni med kunden og lande på den perfekte brillen for akkurat han eller henne, sier hun. 

 

ÆRLIG TILBAKEMELDING

– Hos oss får du en ærlig tilbakemelding basert på faglige avveininger. Våre innspill vil alltid være oppriktige, noe de fleste av kundene våre setter stor pris på. De vil gjerne være med på reisen, men med oss i førersetet, smiler hun. Kanskje fordi hun har et radarblikk når det gjelder ansiktsform, høyden på kinnben og pupilleavstand som er de færreste forunt. 

NY TJENESTE: BRILLESTYLIST

Så hva kan man egentlig forvente seg hos Bekkestua Optikk når man skal ha nye briller? 

I høst lanserer de det splitter nye konseptet «Brillestylist», hvor kunder kan bestille en kostnadsfri konsultasjon. Besøket er dermed planlagt, og det er satt av god tid til valg av briller. 

– Under en slik konsultasjon kan jeg gjerne utfordre litt i farger, materialer og former, men målet er ikke å gi kunden en «bli-ny-dag». Valget er til slutt personlig, og noe hver enkelt skal leve med i lang tid. Det respekterer vi, understreker Bendixen. 

I prosessen med å lande på den perfekte brillen, er målet hennes alltid å fremheve det beste ved hver ansiktsform. Briller brukes som et verktøy for å skape balanse. 

Eksempelvis bør et rundt ansikt unngå runde briller, og heller velge mer markerte briller med tyngde øverst. Et firkantet ansikt bør gå for ovale briller med litt avrunding, mens et ovalt ansikt kan boltre seg i flere ulike fasonger. Synes du dette høres spennende ut? Eller synes du det er vanskelig å bedømme egen ansiktsform? Bekkestua Optikk tar imot deg med åpne (og kunnskapsrike) armer. 

 

 

 OPPDATERT PÅ BRILLEFRONTEN

– Det jeg elsker aller mest i min jobb er å dra på innkjøpsmesser, noe vi gjør to ganger i året. Da gleder jeg meg flere måneder i forveien, innrømmer Bendixen. 

På messene treffer hun kjernen og fageliten i europeisk brilledesign, og oppdateres på nyheter innen glass, linser og estetikk. Å være oppdatert på brillemoter er fortsatt langt større på kontinentet enn her «på berget». Så selv om Bærum på ingen måte er verdens navle, kan du med andre ord forvente siste nytt på brillefronten hos Bekkestua Optikk

–Jeg forteller ofte kundene våre at vi snart skal fylle butikken med sesongens nyheter, så de vet nok at vi alltid er oppdatert, sier hun. 

Samtidig skulle hun gjerne ha sett at norske kvinner og menn var sprekere i brillevalget.